ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Τετάρτη, 9 Μαρτίου 2016

Μάρθα και Μαρία Μαγδαληνή

Michelangelo Merisi da Caravaggio, 
Martha and Mary Magdalene,
 c. 1598



Ο Michelangelo Merisi (Michael Angelo Merigi or Amerighi) da Caravaggio (1571  – 1610) ήταν ένας Ιταλός ζωγράφος που δραστηριοποιήθηκε στην Ρώμη, τη Νάπολη, την Μάλτα και την Σικελία μεταξύ του 1592 και του 1610.
Οι πίνακες του, που συνδυάζουν μια ρεαλιστική παρατήρηση της ανθρώπινης κατάστασης, φυσική και συναισθηματική, μαζί με την δραματική χρησιμοποίηση φωτισμού, είχαν μεγάλη επιρροή στο επονομαζόμενο στυλ ζωγραφικής του Μπαρόκ.

Στον πίνακα απεικονίζεται η ειλικρινής Μάρθα να προσπαθεί να πείσει την πλουσιοπάροχα ντυμένη Μαρία (Μαγδαληνή) για τις αμαρτίες της. (Σημειώστε ότι τα πρόσωπα ανταποκρίνονται σε πραγματικά πρόσωπα εκείνης της εποχής). Η πολυτέλεια και ο αισθησιασμός του πίνακα ίσως να ελκύουν πιο πολύ από το θρησκευτικό περιεχόμενο. Η ένταση του πλούτου με τον θρησκευτικό στοχασμό είναι εμφανής σε κάθε επίπεδο. Ο ίδιος ο πίνακας άνηκε σε μια πλούσια κληρονόμο που ήθελε να επιδείξει τον πλούτο και το γούστο της. 
Ο καθρέφτης, η πούδρα και η χτένα παραπέμπουν στην ματαιοδοξία της Μαρίας και την σκέψη της η οποία είναι συνδεδεμένη με τα υλικά πράγματα αυτού του κόσμου. Δεξιά της Μαρίας βλέπουμε ένα κυρτό καθρέφτη (μια μόδα της εποχής) στον οποίο ακουμπάει το χέρι της. Ο καθρέφτης δεν αντανακλά την Μαρία αλλά μια ακτίδα φωτός (ίσως μια πνευματική αναλαμπή;). Εξάλλου δεν κοιτά τον καθρέφτη αλλά την πειστική αδελφή της. Στο άλλο χέρι κρατά ένα άσπρο λουλούδι σύμβολο της αγνότητας. Ίσως να υπάρχει ακόμα ελπίδα για την Μαρία. 

Το φως που τόσο άρεσε στον Καραβάτζιο έρχεται από αριστερά και πέφτει στον καθρέφτη, φωτίζει τη Μαρία αλλά επισύρει την προσοχή μας και στα εκφραστικά χέρια της Μάρθας. Η σταματημένη κίνησή τους είναι σχεδόν κεντρική στον πίνακα και στην ιστορία που "διηγείται" ο πίνακας, κάνοντας τον θεατή να μετέχει σχεδόν άθελά του στην συζήτηση που λαμβάνει μέρος. Αν παρατηρήσουμε καλά τα χέρια της Μάρθας καταλαβαίνουμε ότι αυτή είναι απασχολημένη στην αρίθμηση των λόγων προσηλυτισμού της Μαρίας. 
Αλλά και τα χέρια της Μαρίας έχουν την δικιά τους ιστορία να διηγηθούν: το δεξί δείχνει προς το φως, ενώ το αριστερό κρατά το άσπρο λουλούδι. Ο προσηλυτισμός δείχνει να πετυχαίνει.








« PREV
NEXT »

Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου